Dokumen-Dokumen Nag Hammadi
Sejak penemuan dokumen-dokumen ini pada tahun 1945, terbangkitnya minat terhadap teks dari Nag Hammadi, Mesir. Apakah dokumen-dokumen ini? Bilakah ia ditulis dan siapakah yang mengarangnya? Apakah tujuan tulisan tersebut?
Menurut Teabing, sejarahwan dalam The Da Vinci Code, teks Nag Hammadi melambangkan “rekod Kristian yang terawal”. “Injil-injil yang tidak berubah” ini, menurutnya, menceritakan kisah sebenar riwayat Yesus and Kristian awal. Injil-injil dalam Perjanjian Baru dikatakannya lebih lewat dan diubahsuaikan.
Masalahnya, teori Teabing itu salah sama sekali. Dokumen-dokumen Nag Hammadi bukanlah “rekod Kristian yang terawal”. Malah, setiap buku dalam Perjanjian Baru ternyata lebih awal. Dokumen-dokumen dalam Perjanjian Baru semuanya ditulis dalam abad pertama. Secara perbandingan, teks Nag Hammadi ini ditulis dari abad kedua dan ketiga. Seperti mana pemerhatian Darrell Bock dalam bukunya Breaking The Da Vinci Code, dia berkata, “Dalam penilaian kandungan dokumen ini, kita perlu ingat bahawa hampir kesemuanya ditulis beberapa generasi selepas kelahiran agama Kristian.”
Apakah kandungan dalam buku-buku ini?
Secara umumnya teks Nag Hammadi adalah dokumen-dokumen Gnostik. Rukun utama Gnostik adalah keselamatan yang diperoleh dari mengetahui ilmu rahsia. Oleh itu, perbezaan ketara Injil Gnostik berbanding dengan Perjanjian Baru ialah ia tidak mementingkan perihal kematian dan kebangkitan Yesus.
Sesungguhnya, agama Gnostik memisahkan kemanusiaan Yesus dari ketuhanan Kristus, maka terjadinya dua kewujudan yang berbeza. Ia bukanlah Tuhan Kristus yang menderita dan mati, tetapi hanyalah manusia Yesus ataupun mungkin Simon dari Kirene yang mengambil alih tempatnya. Terutamanya bagi pandangan Gnostik, kematian Yesus tidak berkait langsung untuk memperolehi keselamatan. Pokok utamanya bukan kematian Yesus di atas salib tetapi ilmu atau pengetahuan rahsia yang dibawaNya. Menurut Gnostik, keselamatan dating dari pemahaman yang betul dalam ilmu rahsia.
Jelasnya doktrin ini tidak dapat dibandingkan dengan ajaran Perjanjian Baru mengenai Kristus dan keselamatan, contohnya Rom 3:21-26; 5:1-11; 1 Cor 15:3-11; Titus 2:11-014. Aneh sekali, ia juga langsung berbeza dengan pendapat Teabing bahawa teks Nag Hammadi “mengatakan pelayanan Kristus sebagai manusia biasa sahaja”. Teks Nag Hammadi membentangkan Kristus sebagai Tuhan, walaupun ia jauh berbeza dari perspektif Perjanjian Baru.
Oleh itu, teks Nag Hammadi ditulis selepas lama kewujudan dokumen Perjanjian Baru dan mempunyai ciri-ciri falsafah hidup yang asing sekali berbanding dengan ajaran Al-kitabiah. Kawan-kawan kita yang bukan Kristian seharusnya mendapat maklumat bagaimana tokoh-tokoh awal gereja yang bijaksana telah sewajarnya menolak buku-buku ini dari kanon Perjanjian Baru.
Bagaimana pula jika mereka bertanyakan proses buku-buku diiktiraf dalam Perjanjian Baru?
Teruskan Siasatan Anda Di Sini
Artikel Lain Yang Berkaitan:
Apakah Itu Da Vinci Code?
Pernahkah Constantine Mengubahsuai Injil?
Adakah Kitab Injil Sumbr Sejarah Yang Sahih?
Apakah itu 'injil' Gnostik?
Bagaimanakah kanon Perjanjian Baru dibentuk?
Adakah Gereja Mengetepikan Maria dari Magdalena?
Adakah Maria dari Magdalena isteri Yesus Kristus?
Pernahkah Yesus Berkahwin? (Bahagian I)
Pernahkah Yesus Berkahwin? (Bahagian 2)
Adakah Pengikut Awal Yesus Mengisytiharkan KeTuhananNya?
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
5 comments:
Jangan mengarutlah
Sheik Yusuf Estes asalnya seorang paderi yang belajar bahasa Hebrew dan memahami injil yang sebenar telah memeluk islam kerana terdapayt banyak kontradiksi di dalamnya. Terdapat kenyataan yang bercelaru dan tidak tepat dalam injil. Injil juga menyatakan bumi itu rata yang memang amat bertentangan dengan sains. Sedangkan islam sudah lama menyatakan bumi itu bulat
Saudara mungkin tidak pernah membaca kitab injil (sebenarnya bukan ditulis dalam bahasa Hebrew)
Sebenarnya, kitab Taurat ditulis bahasa hebrew dan kitab injil dalam bahasa Greek (yunani)
Kesilapan 'basic' macam ni mungkin juga mendedahkan pendapat saudara itu tidak berasas juga :)
Kalau tak pernah baca Injil, janganlah tuduh melulu ya?
Some Bible critics have claimed that Revelation 7:1 assumes a flat earth since the verse refers to angels standing at the "four corners" of the earth. Actually, the reference is to the cardinal directions: north, south, east, and west. Similar terminology is often used today when we speak of the sun's rising and setting, even though the earth, not the sun, is doing the moving. Bible writers used the "language of appearance," just as people always have. Without it, the intended message would be awkward at best and probably not understood clearly. [DD]
In the Old Testament, Job 26:7 explains that the earth is suspended in space, the obvious comparison being with the spherical sun and moon. [DD]
A literal translation of Job 26:10 is "He described a circle upon the face of the waters, until the day and night come to an end." A spherical earth is also described in Isaiah 40:21-22 - "the circle of the earth."
Proverbs 8:27 also suggests a round earth by use of the word circle (e.g., New King James Bible and New American Standard Bible). If you are overlooking the ocean, the horizon appears as a circle. This circle on the horizon is described in Job 26:10. The circle on the face of the waters is one of the proofs that the Greeks used for a spherical earth. Yet here it is recorded in Job, ages before the Greeks discovered it. Job 26:10 indicates that where light terminates, darkness begins. This suggests day and night on a spherical globe. [JSM]
The Hebrew record is the oldest, because Job is one of the oldest books in the Bible. Historians generally [wrongly] credit the Greeks with being the first to suggest a spherical earth. In the sixth century B.C., Pythagoras suggested a spherical earth. [JSM]
Eratosthenes of Alexandria (circa 276 to 194 or 192 B.C.) calcuated the circumference of the earth "within 50 miles of the present estimate." [Encyclopedia Brittanica]
The Greeks also drew meridians and parallels. They identified such areas as the poles, equator, and tropics. This spherical earth concept did not prevail; the Romans drew the earth as a flat disk with oceans around it. [JSM]
The round shape of our planet was a conclusion easily drawn by watching ships disappear over the horizon and also by observing eclipse shadows, and we can assume that such information was well known to New Testament writers. Earth's spherical shape was, of course, also understood by Christopher Columbus. [DD]
The implication of a round earth is seen in the book of Luke, where Jesus described his return, Luke 17:31. Jesus said, "In that day," then in verse 34, "In that night." This is an allusion to light on one side of the globe and darkness on the other simultaneously. [JSM]
"When the Bible touches on scientific subjects, it is entirely accurate." [DD]
http://www.christiananswers.net/q-eden/edn-c015.html
Ada juga bekas ulamak pakar bahasa arab yg baca kitab Injil dan menerima firman Tuhan darinya!
Usah khuatir, bacalah dengan minda yang bebas dan terbuka
saya keliru dengan pendapat saudara bahawa, "Sheik Yusuf Estes....sebenar telah memeluk islam kerana terdapat banyak kontradiksi di dalamnya"
betulkah terdapat banyak kontradiksi di dalam islam?
baik engkau perbetulkan penulisan itu; jangan sampai kesalahan kecil itu menghina agama dan kepercayaan orang lain yang bukan kristian! terlanjur kata buruk padahnya.
Berkenaan tuduhan bahawa Injil menyatakan bumi itu rata, selain daripada petikan-petikan yang diberi oleh hedonese, cuba lihat di sini:
Isa 40:22 Yang menciptakannya bertakhta di atas bulatan bumi, penduduknya tampak kecil seperti belalang.
Adapun yang dimaksud dengan apocryph secara umum berarti beragam kitab-kitab keagamaan yang sumbernya tidak jelas, dan secara khusus sekelompok dari 14 kitab yang ditolak (not considered canonical). Dalam pandangan Nasrani Injil Barnabas dianggap apocryph oleh karena isinya bertentangan dengan keempat Injil dalam Perjanjian Baru. Barnabas adalah salah seorang di antara ke-12 hawariyyun yang mendapat tugas khusus dari Nabi 'Isa AS untuk menulis Injil. "And Jesus turned himself to him who writeth, and said: 'See Barnabas, that by all means thou write my gospel concerning all that happened through my dwelling in the world'. " (B-221). "Dan 'Isa berpaling kepada dia yang menulis (maksudnya diri Barnabas) sambil berkata: 'Hai Barnabas betapapun juga kamu tuliskan Injil saya mengenai semua kejadian yang telah berlangasung dalam perteduhan saya di dunia ini'."
Dalam Injil Barnabas disebutkan bahwa yang ditangkap oleh tentara Romawi, kemudian disalib bukanlah Nabi 'Isa AS, melainkan Yudas Iscariot. Mari kita baca: "When the soldiers with Yudas drew near to the place where Jesus was, Jesus heared the approach of many people. He withdrew into the house. And the eleven were sleeping. The holy angels came and take Jesus out by the window that looketh toward the South (B-215)." "Tatkala serdadu-serdadu itu bersama dengan Yudas mendekati tempat 'Isa berada, 'Isa mendengar banyak orang datang mendekat, ia menarik diri ke dalam rumah. Dan kesebelas orang (hawariyyun) sedang tidur. Malaikat-malaikat suci datang dan membawa 'Isa keluar melalui jendela yang menghadap ke Selatan."
Untuk menghemat ruangan selanjutnya hanya terjemahannya saja. "Di depan semua (serdadu-serdadu) Yudas melesat masuk ke dalam ruang tempat 'Isa baru saja dibawa (malaikat-malaikat). Dan para hawariyyun sedang tidur. Dalam pada itu Tuhan bertindak secara mentakjubkan sedemikian rupa sehingga Yudas diserupakan seperti 'Isa dalam berbicara dan wajah. Serdadu-serdadu itu masuk lalu menangkap Yudas, sebab dalam segalanya ia serupa dengan 'Isa (B-216)."
"Demikianlah mereka membawanya ke bukit Calvary, dan di situ mereka menyalibnya dalam keadaan telanjang. Yudas sama sekali tidak dapat berbuat apa-apa kecuali berteriak: 'Tuhan, mengapa Dikau menelantarkan saya' (B-217)."
'Isa menyahut sambil memeluk ibunya: 'Percayalah kepadaku ibu, sesungguhnya saya katakan kepadamu saya sama sekali tidak mati (B-218).
"Sesungguhnya saya katakan kepadamu, saya tidak mati melainkan Yudas si pengkhianat (B-221)."
***
Pada tepi barat Laut Mati, sekitar 12 km sebelah selatan Jericho terletak lembah Qamran. Dewasa ini tempat itu sunyi, hampa, hanya geletakan reruntuhan biara kaum Essene yang membisu. Namun dalam sejumlah gua yang tidak jauh dari rerunthan itu didapatkan naskah-naskah kuno, yang disembunyikan secara cermat oleh kaum Essene. Di situlah naskah-naskah kuno itu tak tersentuh tangan-tangan manusia selama 2000 tahun. Karena terdiri atas gulungan-gulungan perkamen dan tembaga, naskah-naskah itu diberi bernama Dead Sea Scrolls (gulungan-gulungan Laut Mati, selanjutnya disingkat DSS). DSS di dapatkan dalam 11 buah gua, berturut-turut dalam tahun 1947, 1949, 1951, 1956.
Banyak yang menarik dari DSS tersebut, di antaranya kita kutip tulisan DR Charles Francis Potter dalam "The Lost Years of Jesus Revealed", dituliskan artinya saja: "Selama berabad-abad para terpelajar Kristen yang mengkaji Bijbel merasa heran di mana dan apa yang diperbuat 'Isa selama 18 tahun yang sunyi (18 silent years), di antara umur 12 dengan 30 tahun. Gulungan-gulungan yang mentakjubkan dan dramatis dari perpustakaan besar kaum Essene yang didapatkan dalam gua dekat Laut Mati pada akhirnya memberikan kepada kita jawabannya. Bahwa selama tahun-tahun yang hilang tersebut 'Isa adalah murid dari pendidikan kaum Essene ini."
Hal yang menarik adanya seorang tokoh dalam DSS yang bernama Teacher of Rightousness (Guru Kebenaran). Para sarjana (di antaranya Potter) mengaku adanya persamaan yang menyolok antara ajaran-ajaran Yesus dengan Guru Kebenaran. Namun para sarjana itu kebingungan, tidak mau mengatakan bahwa Guru Kebenaran itu adalah Yesus, karena Yesus mati disalib, sedangkan menururt Hymn dari DSS, Guru Kebenaran ini luput dari bahaya maut. Dituliskan terjemahannya saja: "Wahai Tuhanku, aku bersyukur kepada Engkau karena kasih Engkau selalu tertuju kepadaku. Engkau selamatkan jiwa si miskin ini dari bahaya maut. Mereka menghendaki supaya kumati terkutuk, untuk memenuhi permintaan orang-orang yang suka kepada kejahatan (DSS: Hymn 4). Penjelasan: yang dimaksud dengan mati terkutuk adalah mati di palang salib, karena bagi orang Yahudi, mati di palang salib itu adalah mati terkutuk.
Maka terjadi dilemma, mengatakan Yesus adalah Guru Kebenaran, berarti DSS termasuk dalam golongan apocryph, karena DSS tidak sesuai dengan keempat Injil dari Perjanjian Baru tentang kematian Yesus. Padahal DSS tak pernah dijamah manusia selama 2000 tahun, yang sumbernya lebih tua dari keempat penulis Injil dalam Perjanjian Baru. Jadi dalam hal ini keempat Injil dalam Perjanjian Baru itulah yang apocryph. Akan tetapi jika dikatakan DSS tidak apocryph, melainkan keempat Injil dalam Perjanjian Baru yang apocryph, berarti Yesus tidak mati disalib. Padahal peristiwa salib merupakan dasar theologi Nasrani: Yesus disalib untuk menebus dosa manusia, dosa warisan dari Adam dan tentang kebangkitan
Post a Comment