Friday, January 11, 2008

‘Allah’ is for all Malay Speaking People in Nusantara

From Kam Weng's blog:

"Recently, the Malay media has printed several articles that insist non-Muslims cannot use the word Allah to describe the supreme God they worship. One such article, written by the Director-General of IKIM (Institute of Islamic Understanding), appears in the following site

It is a pity that this article is printed only in the Malay press. Its assertion that only Muslims have exclusive authority to decide how Bahasa Malaysia may be used for religious purposes would certainly draw a vigorous response in the English media (though certainly not in the censored mainstream English newspapers). Perhaps the article is intended more to ‘educate’ Malay readers even though readers of the Malay press show little interest in the issue. Political scientists may also be interested to note that the Government issued a gag order to prevent further discussion of the topic only after Muslim scholars were first allowed to express their views in the press.

As a result, the Malay papers have not printed a single article that offers a substantial analysis of the issue from the Christian perspective. To address this omission and unfair imbalance, I am making available an article written by a scholar who has studied in a renowned university in the Middle East and taught in Indonesia."

12 comments:

ME said...

Waduh..... sudah banyak artikel-artikel tentang penafian hak penggunaan perkataan Allah ini saya baca. Puji Tuhan kerana anda begitu lantang memberikan pendapat yang seharusnya dibaca oleh semua rumpun manusia yang harus mengetahui dan memahami pentingnya kita menghormati orang lain dan menghargai penggunaan bahasa sebagai media perhubungan. Tuhan memberkati!

johari said...

adakah konsep ketuhanan kristian arab berbeza dgn konsep ketuhanan orang kristian di malaysia?

kerepokkeping said...

Entahlah, baru-baru ini saya ada baca "No God but God" karangan Reza Azlan yang menyatakan bahawa ketuhanan kristian Arab adalah monotheistik, tetapi mempunyai pendirian tentang kristology yang berbeza dengan pandangan rasmi gereja katolik pada masa itu.

Saya berpendapat bahawa konsep ketuhanan, iaitu pemahaman tentang konsep Tuhan di kalangan umat kristian Injili adalah lebih kurang sama di seluruh dunia pada zaman kini, kecuali ajaran-ajaran Alkitabiah yang menyeleweng.

kerepok rebus said...

Komen yang ditulis dalam akhbar utusan itu agaknya kurang tepat.

Konsep Triniti yang dipelopori oleh bapa-bapa gereja dalam kounsil-kounsil awal seperti Nicea, dan pembentukan pengakuan-pengakuan iman Nicea dan Anasthasian, telahpun diterima oleh gereja-gereja Ortodoks Timur dan Gereja Roman Katolik (Barat, sebelum kedua-duanya berpisah pada 1054AD.

Oleh itu, perbezaan konsep ketuhanan tidaklah sehebat sepertimana yang didakwa tersebut, dan umat kristian Arab ortodoks, setakat yang saya fahami, masih berpegang kepada Allah yang Esa; Bapa, Anak dan Roh Kudus.

Maafkan saya jika pendapat saya ini kurang tepat.

Johan said...

saya tidak dapat meninggalkan komen di blog agora terlebih dahulu.
-------------------------------
saya kagum dengan jawapan keropok lekor yang sabar dan matang. sekurang-kurangnya, dia mengakui ada masalah perpaduan di kalangan jemaah pelbagai etnik di malaysia.

walaupun niat agora dan cahayanusantara baik tetapi pengalaman saya setelah melayan di kalangan pribumi kristian menunjukkan bahawa keperluan-keperluan yang ada kekal sama seperti berpuluh-puluh tahun dahulu dan masih bersifat lebih kepada jurang sosio-ekonomi dan kurang penghayatan teologi. ini boleh diperdebatkan.

sekiranya saudara bm sudi, kritis itu bolehlah ditambah dengan cadangan-cadangan untuk mengeratkan hubungan akrab sesama jemaah sendiri. saudara bm sendiri telah menyarankan agar kami mengasihi satu sama lain. silalah tunjukkan jalannya.

manakala, saya ingin kemukakan cadangan mungkinkah cahayanusantara itu mampu mempelopori usaha bermuafakat untuk memperluaskan fokusnya daripada penterjemahan rencana-rencana berkualiti sahaja kepada satu usaha padu untuk meningkatkan suara, status sosial dan ekonomi kristian pribumi kepada taraf yang sama dengan kristian bukan pribumi yang kebanyakannya terdiri daripada tionghua kelas sosial tinggi dan sederhana. saya pasti ada pakar ekonomi kristian yang bijak pandai yang sudi menolong. bagaimana pula dengan sumbangan aktivis-aktivis tempatan?

seringkali saya juga bertanya secara diam-diam dan kini terbuka, bilakah pucuk pimpinan di dalam badan-badan kristian akan mencerminkan pecahan komposisi penganut kristian Malaysia? kenapakah kebanyakan jemaah pribumi kristian masih bertaraf daif? bukankah di dalam badan Kristus itu, tiada perbezaan kaum, kaya mahupun miskin?

saya bukan berniat memperlekehkan mana-mana pihak, menyembah mammon ataupun mengkhutbahkan social gospel. sekiranya penulisan saya ini telah menyinggung mana-mana pihak, saya memohon maaf. Yang baik semuanya daripada Allah. Yang buruk datangnya daripada diri saya yang fana.

keropok kukus said...

Terima kasih Johan atas komen saudara. Persoalan yang penuh refleksi kepada kita semua.

Usaha merapatkan jurang antara gereja BM dan gereja-gereja etnik lain mungkin merupakan satu cabaran terbesar kepada kita semua.

Perbezaan budaya, taraf ekonomi, pendidikan dan penghayatan teologi tidak patut dipandang remeh, atas label "perpaduan" yang cetek.

Namun demografi gereja-gereja di Malaysia, adalah refleksi kepada polarisasi dan ketidakseimbangan sosial di negara kita.

Setakat mana kita boleh berusaha merapatkan jurang perbezaan, juga banyak bergantung kepada komitmen di kalangan pemimpin-pemimpin gereja, masyarakat gereja, dan juga iklim sosio-politik masyarakat yang rata-ratanya masih lagi terbahagi.

Kita mungkin perlukan political will yang kuat daripada pemimpin-pemimpin kita untuk mengusahakan perubahan, walau sekecil mana.

Saya cuma boleh "bergoblok" dalam alam cyber dan cuba meningkatkan kesedaran di kalangan pembaca.

Saudara Johan pun kalau sudi, sumbanglah buah fikiran saudara dalam bentuk rencana yang boleh dikongsikan dalam web kami.

Moga-moga usaha murni ini akan mempengaruhi muda-mudi kristian yang akan menerajui gereja pada masa depan.

Michael said...

As I understand it, the word “Allah” is a derivative word of the Sanskrit language. Similes would be Akka and Amba. This should come as no surprise as the original 360 deity statues were of Hindu origin anyway, as was King Vikramadiya’s inscription on the golden dish contained within the Ka’abah itself. The same black stone contained within the Kaabah is called the “Hajra Aswad”. Ironically the Hindu Lingghi or Lingham, is also called the Sanghey Ashweta. Both words have their origins in the Sanskrit language. Please consult your favorite linguist for verification. I stress linguist, and NOT religious advocate, to reduce any possible “unbiasness”. (geseran Bahasa)

Coming back to the name “Allah”, it has been established that the Sanskrit language translates it as “Mother”, or “Goddess”, or “Mother Goddess”. This appellation has been retained by the Muslims, some say as a form of continuity, and for the ease of transition of the people’s religion of the middle-east from Hinduism and Paganism to Islam. Mecca was already the pilgrimage focal-point of the Hindus & Pagan Arabs as their Holy Site for centuries pre-dating the birth of the prophet Muhammad (real name Ahmad). In fact, the grandfather of Prophet Muhammad (saw) was one of the keepers of the then Pagan Ka’abah. One of his duties included the daily cleaning of the 360 golden pagan statues contained within this Holy Place.

The parallel Christian story is, that Dec 25th was really the Birthday of Horus (Son of Isis 4,000bc) and NOT the birthday of Jesus. The Roman Pope “canonized” it to minimize the transitional “shock” from Paganism to Roman Catholism. Thus, certain “traditions” are kept for ease of religious transitional purposes.

To preserve inter-faith religious harmony, I will not get into the discussions of the shaving of heads, or the perambulations as practiced by both the Hindu and Islamic religions when performing pilgrimage at the Kaa’bah. It raises too may doctrinal questions.

I will however, highlight:
Surah 3 verse 48
“And He (Allah) will teach him the Scripture, and Wisdom, and the Torah and the Gospel(Bible).”
Also:
Surah 3 verse 3
”He (Allah) hath revealed unto thee the Scripture with Truth, confirming that which was before it even as He (Allah) revealed the Torah and the Gospel (Bible).”


You might also want to read about the additional definitions of the name of Allah at http://en.wikipedia.org/wiki/Allah for even more alternative views.

So perhaps the Christian Community should NOT be using the term “Allah” in their Alkitab, even though Khadijah’s cousin, Waraqah (Christian Pastor), had been preaching Christianity using the same name of “Allah” from his Arabic Talmud/Torah and his Injil/ Kitab (book of Matthew only). Although the Christian community may be historically correct when using the term “Allah”, they may face some inferred “paganistic conflicts” as the term “Allah” also has female connotations in the Sanskrit origin of its derivative. They should instead be adhering to either Yahweh, Yehovah among the many other names of God so as to be more theologically "accurate". Christianity after all, insist that their God is a He.

Final Word, IMHO, Christians should NOT use the term “Allah” in their Alkitab or any other publication when referring to their God.

“Uncle” Pak Lah, maybe you should have let the “INTER-FAITH” Conference proceed instead of canceling it. Now you have a very confused nation. Each citizen not fully understanding one another’s religions. Leaving everyone in a very confused and sorry state.

Atin said...

saya dah tak kisah dengan semua ni..tak perlu khuatir..kalau memang salah mereka yang sejak dahulu memakai kata Allah dalam alkitab itu, Tuhan jugalah yang berhak menghakimi..begitu juga kalau mereka yang melarang, adakah mereka berhak menghakimi manusia yang dicipta menurut rupa Allah sendiri? dan jika memang alkitab Tuhan sudah rencanakan demikian, siapakah manusia mahu menyekat atau menghalangnya? Dulu bahasa iban 'Bup Kudus' nak dibanned, tak menjadi setelah kuasa doa semua pihak anak2 Tuhan..sekarang kata 'Allah' plak nak diharamkan..kita tengoklah nanti..jadi ke tak jadi, bukan masalahnya..kalau misalnya menjadi, sudahkah kita siap & menguasai keseluruhan alkitab? bersediakah kita akan kehilangannya?

Peggy said...

To all ad-ers, Puji Tuhan untuk segala sesuatu yang berlaku. Dan itu hanyalah sebahagian dari yang tertulis di Alkitab sebagai penggenapan kepada Firman Yahweh. Kita tidak seharusnya menggantungkan iman kita kepada ssesuatu hal yang mana, hal itu dapat menggoyahkan pikiran, emosi bahkan iman kita sendiri.

Kenali Yahweh sedalam yang boleh. Dan anda akan dapati bahwa Dia bukan hanya dikenali sebagai satu nama yang sedang sedaya upaya 'direbut-rebut' gelarnya oleh orang-orang yang hanya mengenalinya melalui sebuah nama atau panggilan.

Panggillah YAHWEH. Kata asli Yahweh berarti Allah dalam bahasa Ibrani. MemanggilNya sebagai "Bapa Yahweh Elohim" membuat kita akan lebih erat dan menjadi anak kesayangan kepada Bapa :)...

Hal ini juga pernah membuat Musa risau suatu waktu dulu. Jika anda membaca kisah Musa, yang diangkat Allah untuk memimpin bangsa yang kurang percaya itu iaitu bangsa Israel keluar dari Mesir. Musa juga bertanya kepada Tuhan bagaimanakah dia harus memberi jawab kepada bangsa itu sekiranya bangsa itu bertanya, "Tuhan siapakah yang mengangkat engkau (Musa) untuk membebaskan kami dari penindasan itu"... Tuahn menjawab Musa "Aku adalah Aku'...

Dia juga adalah Alfa dan Omega... juga apabila Yesus bertanya pada Petrus, "petrus, menurutmu siapakah Aku?".. Petrus menjawab " Engkaulah Mesias, Anak Allah"... Dia juga dikenal sebagai "Juruselamat"....

Hanya sejauh mana pengenalan kita akan Dia, akan membawa kita kesatu tingkat pengenalan peribadi yang tidak bisa difahami oleh orang lain. Sekalipun mereka mengerti melalui sebuah 'ungkapan'.. tapi pengenalan kita jauh dari apa yg disebut-sebut orang.

Mulai dari saat ini, Bacalah Alkitab sebanyak yang mungkin. Jika mereka menghalang umat Kristen menyebut kata "Allah".. Bagaimana dengan Aliktab kita yg sedia ada dgn nama tersebut?.. Mungkinkah mereka merampas alkitab-alkitab kita kelak?...Oleh itu mulailah membaca sebanyak yang boleh, sebelum kesukaran yg tidak diduga datang.

Simple me,
stay Bless.

CosmicBoy said...

@ Peggy,

Anda salah kawan, Allah ialah padanan untuk elohim dan theos. Menukar kepada Yahweh atau apa ya, itu upaya mengubah Firman Tuhan yg diilhmakan Roh Kudus! Roh Kudus memiliki maksud-tujuan meletakkan perkataan elohim dan theos di alkitab, jangan kita sekali2 mengubahnya menjadi Yahweh atau Bapa (Abb'), saya khuatir saudara2 kita dari agama seberang akan menuduhkan kita sebagai umat pengubah Kitab/ayat sesuai apa yg diajar oleh dogma agama mereka.

Btw, siapa Yahweh? Ini perkataan dari mana? Where you get it from. My friend, Peggy, God name is YHWH or LORD not Yahweh. Go search the original Bible in Hebrew and Greek. Maap, Peggy, pengetahuan alkitab anda sangat minim, jadi hati2 dengan ngomongan anda. Please seek the help or Pastor or theologian if you want to understand this issue. May fact previal, no more opinion.

Bubur said...

Is Allah the God of the Bible?
By (Former US Congressman) Mark Siljander

www.adeadlymisunderstanding.com

I wanted to preface this as I have had conversations around this topic before which created some misunderstandings that had to be worked through. I believe it is important to know about the author, former US Congressman Mark Siljander. God has used Mark to create meaningful and life changing dialogue between leaders and communities that include Christians, Muslims and Jews. My prayer is that you see the importance of communication and seeing what Father will do, when we engage in love and understanding. I also recognized that even mong Christianity, our individual views of who One God is, covers a wide spectrum. I recommend the book Mark wrote, and it can be found along with other great resouces on His website www.adeadlymisunderstanding.com.

Iffah Lucky said...

yeah no god but Allah..and Muhammad is the massenger of Allah...god macam tuhan yang kristian percaya...ada maksud lain..Allah...bukan dalam bahasa melayu sahaja..bahasa arab pun Allah juga..harap maklum :)