Friday, June 08, 2007

Bermimpi Atau Impian?

The Dream and Dreamer

(A Poem of CS Lewis on Prayer, published in Letters to Malcolm)

Master, they say that when I seem
To be in speech with You,
Since you make no replies, it's all a dream
- One talker aping two.

They are half right, but not as they
Imagine; rather, I
Seek in myself the things I meant to say,
And lo! the wells are dry.



Then, seeing me empty, you forsake
The Listener's role, and through
My dead lips breathe and into utterance wake
The thoughts I never knew.

And thus You neither need reply
Nor can; thus, while we seem
Two talking, thou are One forever, and I
No dreamer, but Thy dream.

Bermimpi atau Impian?

Tuan, mereka panggilku Mat Jenin,
S'bab kita sering berbicara
Walhal Kau tak jawab, khayalan batin
- Cakap seorang tapi mirip dua

Mereka betul separuh, tapi tidak seperti
Dijangka; Kerana bila aku mau
Selami hasrat di telaga hati
Ianya kering kontang, bagaikan kemarau

Melihat kekosonganku, Kau tinggalkan
Peranan Pendengar, dan bernafas
Melalui bibir pucatku dan bangkitlah ungkapan
Nurani hati baru yang dilafaz

Jadi Kau tak perlu bersapa
Bila kami semacam cakap berdua
Engkau Seorang selamanya,
Dan aku bukan pengkhayal, hanya lamunan yang Kau cipta