Saturday, November 20, 2004

Ilmu Tanpa Amal

Salam Sejahtera dalam Nama Isa AlMasih,

Seperti kata pepatah Melayu Ilmu Tanpa Amal bagaikan Pokok yang cantik tetapi tidak berbuah.

Kita memang kena berusaha dalam mendalami theology kita pasal Tuhan. Memang itu seruanNya. Ajaran dan kehidupan yang berpandukan AlKitab haruslah kita amalkan.

Akan tetapi kita hidup di zaman ini, kenalah mengikuti arus perubahan. Zaman ini memang bukan zaman yang lalu. Dan memang tidak dinafikan perubahan itu memang membawa keburukan daripada kebaikkan.

Kita kenalah bijak dalam menguruskan hal-hal seperti ini, kerana bila kita bertemu dengan Putera Kemuliaan, adakah Dia bertanya sejauh mana ilmu keTuhanan yang kita pelajari atau jiwa-jiwa yang kita bawa padaNya.

Bagi saya, kita kenalah membawa jiwa-jiwa yang sesat ke dalam kerajaanNya, menolong mereka untuk mengubah cara hidup mereka berpandukan dalam AlKitab.

Kita kenalah berdoa untuk Ps Wong, kerana kerja-kerja ini memang sukar dan dia pun kelihatan penat. (burn out) agar dia dapat membawa jemaat CDPC ke arah yang memuliakan Tuhan.

Semoga Tuhan dapat memberikan kita kebijaksanaan dalam mengimbangi amalan dan ilmu keTuhanan (theology).

Saya berasa gembira melihat yang ingin menjadi ahli komuniti CDPC.

Semoga anda berada dalam rahmatNya.

David Ting

p/s : sorrylah BM i memang teruk

1 comment:

Dave said...

From John See's blog:

My first thoughts into this would be … alternative evangelism, communal support, a living testimony.


Times have changed and there’s an utmost importance in searching for new alternative ways of witnessing. Of course methods with proven track record are still viable, but perhaps, the environment of a marketplace for one, requires much more action than just words.

What’s a community without support and encouragement? I like the idea of community-based sharing of ideas and opinions, advices and encouragements. Accountability with a fellow agorian invites a warm relationship. Meanwhile, training builds good and effective witnesses, while practice makes near-perfect, if not perfect.

And I guess living it out will tell the most!