Wednesday, April 21, 2010

Karl Barth: Neo Orthodoxy

Few theologians have exerted a greater influence on the theological scene of the 20th century than the towering figure of Karl Barth. Even so, his view on biblical revelation has often been targeted for criticism from both liberal and evangelical scholars. It would nonetheless be na├»ve to suppose that neither camp could benefit from the correctives he offered. According to Hunsinger, Barth has “achieved the dubious distinction of being habitually honored but not much read”.

The purpose of this assignment is to provide an overview of Barth’s position and an evaluation of his prodigious contributions on the doctrine of revelation.

Tuesday, April 20, 2010

The Prolepsis of God’s Revelation in History

Since the 1960’s, a different theological project that is concerned with the classical quest for ultimate truth again has emerged. The foremost among its proponents is Wolfhart Pannenberg, a former student of Barth. The German theologian sought to propose correctives to what he perceived to be increasing privatization of modern theology as a merely subjective sphere sheltered from public scientific or historical inquiry. The retreat of theology into a cultural ghetto owes much to a post-Enlightenment mindset which views authority and claims of truth with suspicion. For Pannenberg, systematic theology ought to be a discipline in search for universal truth that illumines all human knowledge. As such, theological statements ought to be boldly open to rational inquiry of the historical basis on which they rest.

Wolfhart Pannenberg: The Prolepsis of God's Revelation in History

Friday, April 16, 2010

The Dawn Of Liberal Theology

The seed that Schleiermacher planted would blossom into the liberalism that dominated Protestant thought in the early 20th century. In the autumn of 1797, Schleiermacher began to be connected with a circle of young Romantic friends devoted to aesthetic, literary and philosophical interests. It was to such Berlin bohemians who were influenced by idealistic spirit of the age, rather than skeptical rationalistic materialists, that he wrote his first book On Religion: Speeches to Its Cultured Despisers. Not only was religion despised due to popular misunderstanding, his main concern was directed to clarify its essence and clear away confusions of substituting religious piety “for a mess of metaphysical and ethical crumbs” courtesy of the Age of Reason.



Thursday, April 15, 2010

Seek Social Justice



Looks like a good resource for the youth group in our new church plant - Seek Social Justice

Saturday, April 03, 2010

Easter Message @ Sg Buloh Orang Asli Village

Selamat petang ayah-ayah, ibu-ibu, anak-anak, aji-aji semua. Nama saya “Chong” dan saya sungguh gembira dan bersuka cita dapat menyambut minggu Kebangkitan bersama-sama anda semua. Tahukah anda apakah itu hari Kebangkitan?


Hari Kebangkitan merupakan hari kemenangan, hari Yesus mengalahkan musuh musuh kita iaitu kuasa dosa dan kuasa maut. Tiga hari selepas Yesus mati disalib demi dosa dosa seluruh dunia, Yesus bangkit semula, Yesus hidup kembali untuk selama-lamanya.

Pernahkah anda bertanya bagaimana adanya bulan dan bintang-bintang seperti permata di atas langit? Dari mana datangnya manusia, pokok-pokok dan haiwan di dunia ini?

Alkitab memberitahu kita Tuhan Allah menciptakan alam semesta, matahari, bulan dan bintang bintang di langit. Tuhan Pencipta segala kehidupan makhluk dan tumbuhan di bumi ini. Tuhan menyayangi kita dan memberi kita nafas hidup sebagai manusia supaya kita dapat mengenali, mendekati dan merapati Tuhan seperti Ayah/Bapa kita di syurga.

Akan tetapi hubungan kita dengan Tuhan diputuskan oleh dosa-dosa yang kita lakukan. Dalam hati kita ada perasaan dengki, tamak, benci, sombong dan dosa mementingkan diri sendiri. Dosa kita merosakkan hubungan antara manusia dengan Tuhan yang maha suci dan mulia. Kerana Tuhan mulia dan kita berdosa, maka semua manusia hidup di bawah kuasa dosa dan kuasa maut.

Bagaimanakah kita boleh memulihkan hubungan kita dengan Tuhan?

2000 tahun yang lalu Tuhan menjelma sebagai seorang manusia bernama Yesus. Tuhan Yesus mengajar kita kebenaran, Yesus menyembuhkan orang buta, orang sakit, Yesus menyelamatkan orang orang yang berdosa. Hidup Yesus suci dan sempurna. Dan Yesus mati disalib sebagai pengganti kita demi dosa dosa seluruh dunia. Kerana dosa saya dan dosa anda, kita harus dihukum dan dipisahkan dari hadirat Tuhan yang suci. Tapi Yesus mati sebagai korban/pengganti kita supaya hukuman kita jatuh atas diri Yesus. Yesus menanggung segala dosa kita di atas salib kerana Tuhan meyayangi kita dan mahu menyelamatkan kita.

3 hari selepas Yesus mati disalib, Yesus bangkit dari maut dan hidup semula buat selamanya. Inilah sebab umat Kristian merayakan hari Paskah. Kebangkitan Yesus membuktikan bahawa Yesus sesungguhnya Tuhan yang berkuasa ke atas kehidupan dan kematian. Tiada manusia lain yang mampu mengatasi kuasa maut. Hanya Yesus satu-satunya Juru Selamat yang hidup semula. Barang siapa yang percaya kepada Nama Yesus, Nama di atas segala Nama akan diselamatkan dari kuasa dosa dan kuasa maut.

Kerana kebangkitan Yesus Kristus, Tuhan memberi kita pengampunan dosa dan kemenangan atas kuasa syaitan. Kerana kebangkitan Yesus, kita tidak lagi hidup di bawah ketakutan maut. Yesus telah bangkit maka maut hanyalah pintu masuk ke dalam Kerajaan Allah.

Yesus lah jalan pendamaian kita (umat manusia) dengan Tuhan sendiri. Kerana Yesus, kita dapat berdamai dengan Tuhan , Tuhan sendiri menhadi Bapa kita di syurga dan kita menjadi anak-anak Tuhan jika kita menerima Yesus sebagai Raja dan Juru selamat kita.

Yesus berkata: "Akulah kebangkitan dan hidup; sesiapa yang percaya kepada-Ku, dia akan hidup walaupun dia sudah mati, dan setiap orang yang hidup dan yang percaya kepada-Ku, tidak akan mati selama-lamanya. Percayakah anda?" (Yohanes 11:25b-26a)

Jika kita menerima Yesus sebagai Raja dan Juru selamat kita, hidup kita bebas dari kuasa dosa, bebas dari ketakutan maut dan Tuhan menjadi Bapa kita di syurga.